Woensdag 3 november 2021
Het is anders, cruisen in deze tijd. Vanwege Covid-19 gelden er ook hier natuurlijk allerlei regels die het leven anders maken. Zo kunnen we niet aan de bar zitten. Daarom zijn we gisteravond wel naar de Atrium bar gegaan maar dus niet aan de bar zelf. Op de tafel zit een sticker met een QR-code waarmee je het bar-menu op je telefoon kunt krijgen, mits je op de wi-fi van het schip zit.
Je bestelling wordt wel door obers opgenomen en gebracht, maar het contact is nu toch anders dan dat je even leuk met een bartender kunt spreken als het even rustig is. We bestellen onze favoriete cocktail, de BBC, Baileys Banana Colada. Na de tweede gaan we naar de Gelateria want daar werkt Susan nog en zij kan ons wel aan limoncello helpen. Omdat het rustig is heeft ze ook tijd voor een praatje. Afsluiten met een glas water en dan richting bed.
Tegen half 12 liggen we in bed. De zee is wat ruig dus we worden in slaap gewiegd. Dat hebben we lang gemist. Als we wakker worden naderen we de haven van Marseille. Het is zonnig met wel wat bewolking, maar het voelt goed en de zee is ondertussen weer rustig.
Oorspronkelijk zouden we nu een cruise doen van Barcelona naar Miami met daarin heel wat zeedagen, maar die ging niet door en in deze cruise zitten maar twee zeedagen. Vanwege Corona mag je alleen van boord met een excursie en moet je ook binnen de groep blijven om zo kans op besmetting te voorkomen. Nou zijn we al vaker in Marseille geweest en zullen we daar ook nog wel vaker komen, dus hadden we op voorhand al besloten om deze eerste dag na vertrek te doen alsof het een zeedag is. Oftewel, we blijven aan boord zodat we rustig aan kunnen doen in de ochtend en in de middag de sauna kunnen benutten.
Als we wakker worden, naderen we de haven van Marseille en zien daar vijf cruiseschepen liggen die op dit moment vanwege de pandemie niet met passagiers varen. Tevens ligt er een veerboot in het droogdok.
We ontbijten in het restaurant waar we ook dineren. Alternatief is het buffet-restaurant. We moeten ons even oriënteren op hoe dat nu gaat. Ook hier moet je het menu op je telefoon lezen via de QR-code. Al snel wordt gevraagd of we al willen bestellen. Co vraagt om de Eggs Benedict, maar blijkbaar is het menu veranderd en die staat er niet meer op. Maar onze serveerster zal even vragen of het mogelijk is. Erwin Lamera (manager en reeds bekende voor ons) zorgt ervoor dat de keuken dat voor ons maakt. Ook hij moest aan het nieuwe menu wennen toen hij op dit schip begon te werken. Toch handig als je zo’n leuke band met zo iemand hebt.
Na het ontbijt gaan we ook gewoon even kijken hoe het buffet is. Dan weten we waar we voor kunnen kiezen de komende dagen. Onderweg passeren we een thermometer-punt. Laten we het zo maar even noemen. Iedereen wordt geacht elke dag voor 15:00 uur zijn temperatuur te meten via zo’n punt. Het betreft een soort tablet met 2 camera’s. Je moet de streepjescode van je Costa-pas voor de onderste camera houden en dan je gezicht zo passend mogelijk binnen de aangegeven lijnen plaatsen. Geen koorts, dus veilig.
Dan is het tijd voor een uur wandelen aan boord. Op dek 5 redden we 8 rondjes binnen die tijd. Volgens de meting van onze telefoons komt het neer op 4,7 kilometer. Daarna gaan we bij Susan koffie drinken en vervolgens naar de hut om wat achterstand weg te werken in het lezen van kranten. De zon staat heerlijk op ons balkon, dus daar strijken we neer op de ligbedden.
Het is 12:00 uur en we gaan voor lunch. Nu in het buffetrestaurant. Ook hier gaat het anders dan we gewend zijn. Je krijgt zitplaats aangewezen, nadat je je handen ontsmet hebt en dan kun je langs het buffet gaan. Zelf opscheppen is er niet bij, dat wordt voor je gedaan. Mondkapjes pas af als je gaat eten. Er wordt gevraagd om in alle ruimtes een mondkapje te dragen totdat je ergens gaat zitten. We hebben in de hut een setje van 4 stuks ontvangen. Eens kijken of ze deze blijven verstrekken tijdens de reis.
Dan hebben we nog wat tijd over om te lezen, maar de zon is inmiddels wel achter de wolken verdwenen. Vervolgens is het tijd om naar de Samsara spa te gaan. Ook hier is het anders. Je moet nu reserveren voor 2 uur gebruik. Het aantal mensen dat gebruik kan maken is nu erg beperkt en de stoombaden zijn buiten werking. We doen twee rondjes, eerst sauna en daarna op het dek, buiten in het bubbelbad. Ondanks dat de zon weg is, is het toch zo heerlijk buiten te zijn. Naast het schip zien we opeens twee propeller-vliegtuigen opdoemen. Het blijken blusvliegtuigen te zijn, die oefenen in het oppakken en neergooien van water. Ze vliegen dus erg laag.
Twee uur vliegt om en we gaan weer in badjas door de lange gang van voor naar achter, naar onze hut. We raken steeds meer ontspannen. Jeroen belt nog even met de tourdesk omdat we een inschatting moeten maken van welke dagen we een reservering voor de sauna willen handhaven en welke dagen we er wellicht niet aan toe komen. Die informatie is slechts deels al bekend. Dus we kiezen ervoor op safe te spelen en alleen de dagen aan te houden die we zeker weten.
Om 17:00 uur zouden we vertrekken, maar ruim een half uur later liggen we nog aan de aanlegsteiger. Ondertussen bekijken we vast op onze telefoon wat het diner van vanavond gaat brengen. Om drukte zoveel mogelijk te voorkomen, is er nu geen sprake van vrij zitting maar van twee zittingen voor het diner. Dat betekent dat we dus gebonden zijn aan de tijd die ons is toegekend, maar die is wat ons betreft prima.
In het restaurant is het een stuk rustiger dan gisteren. Blijkbaar zijn er in Marseille meer mensen van boord gegaan dan aan boord gekomen. De helft van de ruimte wordt nog maar benut. Het eten is weer heerlijk en voldaan verlaten we het restaurant om in onze hut dit verslag af te maken en te plaatsen. Daarna BBC 1 en BBC 2……..
Mmmmm heerlijk relaxed, heel verstandig!
Jullie hebben je goed aangepast.
Zo moet het ook ,lekker genieten