Zonnig Cadiz

Zaterdag 6 november 2021

Het is ongeveer zes uur in de ochtend en we voelen aan de trillingen van het schip en horen aan het geluid van de motoren dat het schip al bezig is aan te leggen in de haven van Cadiz. We blijven nog wel wat licht doorslapen, maar om zeven uur zijn we klaar wakker.

Het is nog donker buiten. Na enige tijd zien we aan de gloed aan de horizon dat de zon gaat opkomen. Onze excursie gaat om kwart voor tien van start, dus we hebben alle tijd om de ochtendrituelen te doen en gaan daarna naar het restaurant voor het ontbijt.

Half tien melden we ons bij het verzamelpunt. We gaan met een gids ongeveer 3 uur door Cadiz wandelen. We krijgen weer een audio-ontvanger zodat we de gids kunnen horen en gaan dan de terminal uit om aan de wandeling te beginnen. Echter, bij een plattegrond net buiten de terminal, blijkt de zender van de gids niet goed te werken. Snel gaat ze terug om een andere te halen, maar dan blijkt het de microfoon te zijn. Gelukkig had ze daar ook een reserve voor meegenomen. Op de plattegrond geeft ze aan dat het oude centrum gezien wordt als een hand en het nieuwe deel als de arm. De oude stad is een schiereiland onder aan Spanje aan de Atlantische Oceaan. Het oude deel van de stad is ongeveer 6 kilometer lang en 2 kilometer breed. Nu kunnen we echt op weg.

Het is zonnig, maar nog wel fris dus lopen we zoveel mogelijk in de zon. We bezoeken diverse monumenten. Om te beginnen komen we bij een monument voor de eerste grondwet van Spanje uit 1812. Heel Spanje was toen bezet door Napoleon, behalve Cadiz.

We lopen door smalle straatjes en je moet echt ongeveer tegen de gevels aan gaan staan als er een auto aan komt. In Cadiz zijn verschillende torens. Deze stonden bijna op elk koopmanshuis om zicht te houden op zee en de aankomende schepen. Eén van deze torens gaan we bezoeken, de Torre Tavira. De hoogste, mede omdat deze ook op het hoogste punt in de stad staat. In deze toren bevindt zich een Camera Obscura.

Scherm van de Camera Obscura

Het is wat traptreden omhoog en dan komen we eerst bij een ruimte waarin een grote witte schotel te zien is. Doorsnede ongeveer 1,5 meter. Als onze groep binnen is, gaat het licht uit en krijgen we uitleg van de Camera Obscura. Boven de schotel bevindt zich een raam met daarachter een spiegel en daaronder weer een lenzensysteem. Als hij vervolgens het systeem open zet, zien we live-beelden van een deel van Cadiz in de schotel verschijnen. Door de schotel omhoog of omlaag te bewegen, wordt de scherpte afgestemd op wat dichtbij is of juist veraf. Vervolgens kan dat venster als een periscoop rond draaien en zo hebben we uitzicht over Cadiz. We kunnen veel mensen bespioneren. Het beeld is echt verrassend scherp.

Door steeds verder rond te draaien, krijgen we een beeld van de stad en uitleg van welke panden en straten we zien. Ook ons schip komt goed in beeld. Niets gehoord over privacy-schending. Als het beeld ingesteld is op het marktplein haalt de gids een grapje uit door met een stukje papier te doen alsof hij mensen optilt en weer terug zet, of dat het lijkt alsof ze het hellende papiertje op lopen. Voor ons mensen uit de 21e eeuw minder bijzonder dan toen dit nog iets heel onbekends was, zo’n projectie.

Daarna gaan we boven op de toren naar buiten om ook zonder de Camera Obscura te genieten van het uitzicht. We maken wat foto’s en gaan dan naar beneden voor het vervolg van de wandeling. De temperatuur loopt al verder op. We komen nu op gedeeltes die we al met de camera gezien hebben en kijken even of we die periscoop kunnen ontdekken. Die is goed te zien.

We bezoeken de markt en gaan dan door naar het oudste gedeelte van de stad, gekenmerkt door een poort van een ooit aanwezige stadsmuur uit de Moorse tijd. Er zijn drie poorten die markeren waarbinnen dat oudste gedeelte is. In het begin was daar ook een fort. Toen waren hier de Arabieren de baas. Van dat fort is nog slechts een muur overgebleven.

We komen nog langs de kathedraal en het stadhuis en naderen dan het einde van de wandeling die ons veel beter bevallen is dan we hadden verwacht. Mede omdat de Camera Obscura toch een leuke ervaring was. We gaan naar het schip, leveren de ontvangers weer in en dan door naar de lunch.

Na de lunch weer door naar de Spa waar het heel rustig is en na de Spa moeten we naar een bar achterop het schip waar we ons moeten laten testen voor Corona. Weer even een stokje in de neus. Ze doen hun best om de boel onder controle te houden, wat een goed gevoel geeft.

De zon staat stevig op ons balkon te branden en dus vertoeven we daar totdat het schip vertrekt met bestemming Lissabon. Omdat het schip daarbij draait, verliezen we na enige tijd de zon en dat is een mooi moment om het verslag te gaan schrijven. Al is het maar het eerste deel.

We zijn als eerste in het restaurant. Tegenwoordig kun je op je telefoon al in de ochtend kijken wat de menukaart is voor die dag. Dus we kunnen ook snel bestellen. Het hoofdgerecht is heerlijke malse beef-rollade. Zo lekker dat Co er nog een portie van bestelt. Geen probleem.

Eindelijk kans gezien een souvenir te kopen

Vannacht hebben we een uurtje extra (maar de nacht erop een uurtje minder) en onze excursie begint ook niet heel vroeg. Lekker rustig aan doen dus vanavond. Op naar de bar.

2 thoughts on “Zonnig Cadiz

1. Aafje schreef:

Mooi en interessant verslag
    Leuke knuffel

2. Rina en Kees de Lignie schreef:

Prachtige foto’s van Cadiz, met daarbij de staalblauwe lucht.