Wandelen bij Kosmadei

20150530_092441_resizeZaterdag 30 mei 2015

We zitten weer lekker buiten in het zonnetje te ontbijten. Vergezeld van vier gezellige katten die de brokje van Felix erg kunnen waarderen. Wat we nog niet verteld hebben, is dat ze tegenwoordig een programma hebben om katten te castreren of te steriliseren en dan de kat te oormerken. Dat wil zeggen dat van hun linker oortje een klein stukje wordt afgeknipt zodat meteen duidelijk is dat de betreffende kat geholpen is.

Meteen na het ontbijt, rond de klok van 10 uur stappen we in de auto om naar het hoog gelegen bergdorpje Kosmadei te rijden. Onderweg komen we weer (was afgelopen woensdag ook het geval op andere locatie) een kudde geiten tegen die over de weg lopen naar hun bestemming. We wachten het even rustig af.

20150530_104806_resizeDan rijden we verder over de smalle bochtige bergweggetjes en na ongeveer 5 kwartier komen we bij Kosmadei aan. We parkeren de auto hier en gaan lopen naar een kloostertje Zoödochos Pighi dat op anderhalf uur lopen ligt. Het pad is breed en met een 4-wheel drive zou je het met de auto kunnen doen, maar wij wagen onze huurauto er toch niet aan. Veel stukken zouden goed te berijden zijn, maar sommige stukken zijn zo slecht dat je je hart zou vasthouden dat er niets stuk gaat aan je auto. Het is klimmen en dalen, maar de frisse wind zorgt dat het goed te doen is ook in de zon. Er is ons niets teveel gezegd over bloeiende planten op Samos in deze tijd van het jaar. Ook hier staat het er weer vol mee. En het ruikt ook heerlijk, vooral van de vele brem.

DSCF8002_resizeOm ongeveer half 1 komen we bij het kloostertje aan. We gaan het hek door en kunnen een kijkje binnen nemen maar er is verder geen mens te zien. De hele wandeling heen en terug, komen we trouwens geen mens tegen.

Vanaf het kloostertje kun je nog verder wandelen naar de grot Kakoperato waarin een kapelletje is gebouwd. Dit betreft een smal pad tegen de bergwand aan waar het nodige geklommen moet worden. Ook nu weer stijgen en dalen en extra voorzichtig zijn waar je je voeten neerzet. Er is een deel voorzien van blauwe stalen hekjes, waardoor je je in ieder geval wat veiliger voelt tegen het vallen.

20150530_124144_resizeBij de grot aangekomen wappert er een Griekse vlag en klinkt de bel van tijd tot tijd door de wind. We dachten er te zijn, maar om de grot in te komen moet je een steile trap van stenen beklimmen en wel zo dat je door de lage opening kruipt.

In de grot staat inderdaad een huisje dat als kapelletje dient en vanaf een plateau kijk je een donkere diepte in waar nog een altaar staat. We besluiten maar niet in de donkere diepte af te dalen, maar gaan achteruit klimmend de grot weer uit en de stenen trap af. Dit is helemaal eng, vindt Jeroen! Nu de route weer terug lopen.

Helaas hebben we op de heenweg niet bij alle splitsingen goed opgelet van welk pad we vandaan kwamen. Gelukkig biedt de telefoon uitkomst omdat de paden wel bekend zijn in onze navigatie-app Sygic. We lopen daarom in één keer goed terug naar Kosmadei.

DSCF8033_resizeRond 3 uur strijken we neer op een stil terrasje van de kleine taverne To Steki en met handen en voeten bestellen we wat te eten en te drinken. Ongevraagd, maar zeer gewaardeerd, krijgen we naast de omeletten die we besteld hadden ook nog wat dolmadakia’s en tevens een glaasje zoete Samos wijn, die ze zelf gemaakt had.

Met goed gevulde buiken stappen we rond 4 uur in de auto en ongeveer 5 uur zijn we terug bij ons hotel. Omkleden en even lekker in en bij het zwembad hangen. Het zwembad begint al een stuk helderder te worden. Door de zware regenval tijdens onze eerste nacht is er veel zand in het water gekomen en de filters hebben tijd nodig dit er weer uit te filteren. Het zwemmen is er niet minder om.

20150530_190631_resizeVanavond eten we weer bij Stathis. Ze zijn blij ons weer te zien en ook hebben we geen gebrek aan aandacht van katten. Het lijkt wel of ze zo modern zijn dat ze elkaar oproepen via CatsApp waar er wat te halen valt. Gezellig hoor.

De dag zit er weer op. Geslaagde dag met mooi weer. Kalinighta.

One thought on “Wandelen bij Kosmadei

1. Ed en Willem schreef:

Goedemorgen en Jeroen gefeliciteerd. Petje af voor jullie wandelen en klimmen. Zonder hekjes lijkt het ons best eng.