Overzicht berichten van nieuwste naar ouder.

• Nuuk, dag 1 van 2

Vrijdag 21 juli 2023 We worden deze ochtend wakker als het schip in de haven van Nuuk aanlegt, de hoofdstad van Groenland. Dit keer kan het schip gewoon aan de kade aanleggen. De haven ligt aan de andere kant van de stad. Dat is nou ook niet meteen heel ver van het centrum, want Nuuk…

• Zeedag onderweg naar Nuuk, Groenland

Donderdag 20 juli 2023 Tijdens het diner is het extra druk in het restaurant waar wij eten. Vanwege de sightseeing tour die het schip gaat maken vanaf 20:00 uur, zijn een aantal mensen naar het restaurant gekomen die normaal de tweede zitting hebben en daarom bang zijn dat ze dan niets van de tour meekrijgen.…

• Qaqortoq dag 2. Excursie naar Hvalsey

Woensdag 19 juli 2023 Gisteravond hadden we een bijzonder gerecht op de menukaart staan, een “chicken and beef hotch potch”. We hadden geen idee wat we ons daarbij voor zouden moeten stellen, maar bestellen het toch. We krijgen er niet alleen een lepel voor, maar ook nog mes en vork. Nu worden we wel heel…

• Qaqortoq Groenland dag 1 van 2

Dinsdag 18 juli 2023 We hebben het gisteravond niet laat gemaakt aan de bar want we moeten ons vandaag om 8:15 uur melden voor onze excursie. Dus de wekker ingesteld op 6:15 uur en slapen maar. Het is echter nog steeds zeer mistig, dus de hele nacht gaat de scheepstoeter regelmatig af. Co slaapt daar…

• Mistige zeedag naar Qaqortoq

Maandag 17 juli 2023 Deze cruise vraagt wat flexibiliteit van de passagiers. Zoals vermeld in de update, kregen we gisteravond een bericht van de kapitein dat vanwege dichte mist en de vele ijsbergen, de doorvaart door het Prince Christian Sound niet door zou gaan. We hoorden vannacht al een keer de scheepshoorn af gaan, en…

• Zeedag van IJsland naar Groenland

Zondag 16 juli 2023 We hadden gisteren leuke gesprekken aan de bar, maar wel in het Duits, dus dat is wat lastiger. We hebben vannacht weer een uur extra. Eigenlijk zijn we gewend dat dan bij binnenkomst van de hut, de tv aan staat met de melding dat de klok vooruit of terug gaat, maar het…

• Grundarfjördur en lava grot Vatnshellir

Zaterdag 15 juli 2023 Gisteravond konden we na de drankjes aan de bar nog genieten van een speciaal verschijnsel in deze contreien: de midzomernacht zon. Als we om 23:30 uur op het balkon de tanden staan te poetsen, is de zon nog net boven de horizon en na middernacht gaat hij weer verder op, voor de…

• Isafjördur en de Dynjandi waterval

Vrijdag 14 juli 2023 Na een nacht vrij ruwe zee waarbij het schip flink de vaart erin had, waarschijnlijk om zo snel mogelijk in rustiger vaarwater te komen, komen we aan in Isafjördur. Het schip is nu weer helemaal rustig. Echter tijdens het ontbijt komt het nieuws over de speakers dat de zee nog te…

• Akureyri

Donderdag 13 juli 2023 Zes jaar geleden waren we twee dagen in Akureyri. Dat kwam omdat we toen een tussenstop op Schotland hadden overgeslagen in verband met slecht weer aldaar en er daarvoor in de plaats een extra dag hier bij kregen. De eerste dag hebben we toen extra de walvis-tocht geboekt (klik hier voor…

• Seydisfjördur en Hengifoss

Woensdag 12 juli 2023 We zijn uiteraard nog even naar de bar gegaan gisteravond. Daar hebben we de “Marvin Special” geprobeerd, een cocktail die barman Marvin zelf verzonnen heeft. Het lijkt een beetje op een Aperol Spritz, maar er zit vast nog meer drank in. Het smaakt in ieder geval prima! Vanmorgen varen we rustig…

• Tweede zeedag op weg naar IJsland

Dinsdag 11 juli 2023 Voor wie het zich afvraagt, de duif is vanmorgen verdwenen. Hij heeft wel een paar “cadeautjes” achtergelaten op ons balkon, die onze cabin steward later keurig heeft opgedweild bij het schoonmaken van onze hut. We hebben vannacht weer een uurtje extra slaap gehad, want de klok ging voor ons opnieuw achteruit.…

• Vertrek en de eerste zeedag

Maandag 10 juli 2023 We zijn gisteren bij ons verslag gekomen tot vlak voor vertrek. We hebben ons verslag voor vertrek geplaatst omdat we dan nog even van snel internet gebruik konden maken via de gebruikelijke zendmasten. Het is licht gaan regenen als we afvaren. We staan op de achterkant van het schip op ons…

• Vertrek vanuit IJmuiden

Zondag 9 juli 2023 Zoals altijd zijn wij op dit soort dagen veel eerder wakker dan de tijd die we op de wekker hebben ingesteld. Voordeel is dat we heel rustig de laatste dingen kunnen doen die voor vertrek nodig zijn. Om kwart over negen komt onze taxi aanrijden. Een busje dat ook voor rolstoelen…

• Cruise IJsland en Groenland 2023

Deze cruise hebben we geboekt tijdens onze cruise in maart vorig jaar. Helaas bleken we toen al te laat om een hut aan de achterkant te boeken en hebben we een mini-suite aan de zijkant gekozen. Wij hebben in 2017 al eens de cruise naar IJsland gedaan, maar nu zit Groenland erbij en dat gebeurt…

• De laatste stop, de laatste dag, Marseille

Vrijdag 21 april 2023 Gisteren om half zes was er een bijeenkomst voor Diamond members in de Brooklyn bar. Onder het genot van een hapje en een drankje en wat muziek, loopt de ruimte vol en dan is het tijd voor het voorstellen van diverse officieren zoals de kapitein. Niet echt anders dan bij Costa.…

• Valencia, het Oceanografisch museum

Donderdag 20 april 2023 Het was wederom druk gisteravond in de Sportsbar. Hoewel we vrij ruim voor aanvang van de wedstrijden aanwezig waren, was het moeilijk om een plekje aan de bar te bemachtigen, hetgeen uiteindelijk toch lukte met behulp van een serveerster die ergens een tweede kruk vandaan haalde. Er ontstond enig gedoe tussen…

• Ibiza / Eivissa

Woensdag 19 april 2023 Gisteravond bij het diner hebben we een keer een extra gang genomen. Co nam de ravioli en Jeroen de risotto. Gelukkig geen hele grote porties, ondanks dat het als hoofdgerecht op het menu stond. Maar wel lekker en leuk om een keer geprobeerd te hebben. We komen daarna wat later aan…

• Dag op zee met MSC

Dinsdag 18 april 2023 Even terugspoelen. Gisteren iets vergeten te vertellen. Er zijn van die dingen dat je denkt: Dat meen je niet….. Toen we gisteren terug kwamen van onze excursie in Palermo moesten we, zoals gewoonlijk door de security controle. In de terminal waren iets van 6 rijen en wij kwamen bij een van…

• Palermo, Sicilië

Maandag 17 april 2023 Gisteravond hadden we weer een heerlijk diner en daarna zijn we weer naar de Sportsbar gegaan. We hebben alle tijd want we hoeven niet vroeg op. Om 22:00 uur begint het karaoke. Het begint met een paar goeie zangers, maar het niveau daalt naarmate de tijd verstrijkt. We zien opeens ook…

• Bezoekje aan de paus

Zondag 16 april 2023 Voor het diner van gisteravond werden we om 18:30 uur verwacht in restaurant Manhattan op de 7e etage. We krijgen een tafeltje voor twee in de wijk van ober Vijay. We krijgen al vlot de menukaart en kiezen beiden voor de tomatensoep en de ribeye steak. Co is blij verrast om…

• Dag van de afvaart

Zaterdag 15 april 2023 Omdat we op tijd zijn gaan slapen, zijn we ook vroeg wakker. Als we uit het raam kijken zien we dat de MSC Seashore reeds in de haven ligt. We gaan ons toonbaar maken voor de buitenwereld en daarna gaan we eerst naar het dakterras van ons hotel. Vanaf daar hebben…

• Genua verkennen

Vrijdag 14 april 2023 De weersverwachting is uitgekomen. We worden wakken in een zonnig Genua. Dat geeft de burger moed. We hebben vannacht heerlijk geslapen en genieten beneden van het uitgebreide ontbijtbuffet. Dan gaan we erop uit om het centrum van Genua te verkennen. Vanaf ons hotel slaan we linksaf de Via Balbi in. De…

• Op naar Genua

Donderdag 13 april 2023 We zijn vroeg wakker, ruim voor de wekker. Te kort tijd nog om verder te slapen, dus gaan we zo half 6 uit bed en maken alles in orde om weg te kunnen. We overwegen of we een trein eerder zullen nemen, die van 7:08 uur maar dat is net even…

• Kennismaken met MSC

Na 15 keer met Costa te hebben gevaren, gaan we nu een keer met MSC varen. Zij hebben recent een aantal nieuwe schepen in de vaart genomen die erg op elkaar lijken zoals de Seaview, Seaside, en de Seashore. Wij gaan op deze laatste om te kijken hoe ons dat bevalt. Het is een korte…

• Bremerhaven en Bremen

Woensdag 20 juli 2022 Gisteravond na het diner merkten we dat de airco in de kamer niet meer werkte. Omdat de zon nog volop op de ramen stond te branden, was de temperatuur inmiddels al aardig opgelopen. Een telefoontje naar de receptie heeft echter snel geholpen. Toen we terug kwamen van de bar, bleek het…