Overzicht berichten van nieuwste naar ouder.

• Zonnige laatste zeedag; onderweg naar Bremerhaven

Dinsdag 19 juli 2022 Je kent dat wel, dat je ontdekt dat je iets vergeten bent te vertellen. Nou dan is een zeedag wel een mooi moment om dat alsnog even te doen. Het gaat om zondagavond. Toen we ons klaar maakten om naar bed te gaan, zagen we drie cruiseschepen in de verte in…

• Vik en zijn kerken

Maandag 18 juli 2022 Vanmorgen zijn we aangekomen op onze laatste bestemming in Noorwegen, het plaatsje Vik. Dit ligt aan een kleine zijarm van het Sognefjord. Als we wakker worden ligt het schip hier al voor anker. We gaan weer met tenderbootjes aan wal vandaag. De excursie begint pas om 9:30 uur, dus er is…

• Måløy en het klooster van Selja

Zondag 17 juli 2022 We zijn vroeg wakker en hebben dus alle tijd om rustig te ontbijten. Het is nog rustig in het restaurant als we binnen komen. Vandaag dan meteen maar de foto maken van het restaurant-team dat voor ons gezorgd heeft deze reis. Komt later in een verslag. Onze excursie deze ochtend is…

• Zeedag op weg naar Måløy.

Zaterdag 16 juli 2022 Gisteravond was het weer erg gezellig aan de bar in het Atrium. Later in de wijnbar bestelden we dit keer een Rozès port uit 2011. We kregen er een hele schaal met hapjes bij geserveerd, wat een service! Vandaag hebben we een rustig dagje op zee. We slapen een beetje uit…

• Bodø en het Aviation Museum

Vrijdag 15 juli 2022 Vandaag zijn we in Bodø. Vervelende naam om steeds te moeten typen vanwege dat vervelende streepje in de O, dus maar even met Control C opgeslagen en nu steeds als we het nodig hebben: plakken maar. Ook het uitspreken is een dingetje. Wij zouden botweg Bodo zeggen zoals we nu schrijven,…

• Een dagje de mist in. Narvik dag 2.

Donderdag 14 juli 2022 Vanmorgen doen we rustig aan, want onze excursie is pas vanmiddag. Bij het ontbijt weet onze ober Melvin inmiddels precies wat we willen bestellen. Hij vraagt alleen maar of we vandaag weer hetzelfde willen, en daarna verschijnt alles automatisch op tafel. Wat een geweldig geheugen moeten deze medewerkers toch hebben! De…

• Narvik dag 1 i.p.v. Leknes dag 2

Woensdag 13 juli 2022 Voor wie de voorgaande verslagen niet heeft gelezen: we zouden volgens de originele planning vandaag nog in Leknes liggen maar vanwege de verwachting van slecht weer aldaar en omdat er getenderd moet worden omdat het schip niet aan een pier kan liggen, zijn we eerder naar Narvik gevaren en blijven we…

• Van Leknes tot Å

Dinsdag 12 juli 2022 We moeten vroeg uit de veren vandaag. Het blijkt dat we inderdaad met tender bootjes van het schip naar de kade gaan varen en dat kost natuurlijk extra tijd. De verzameltijd voor onze excursie is 7:30 uur in het theater… Tijdens de ochtendrituelen vaart het schip de baai in van Leknes.…

• Zeedag van Andalsnes naar Leknes

Maandag 11 juli 2022 Gisteravond na het diner zijn we al snel naar de bar door gegaan. Ons verhaal lag wel al klaar, maar om uit ruim 300 foto’s een keuze te maken voor ons verslag, dat hebben we maar even doorgeschoven. Daar gaat wel even tijd in zitten. Mooi voor een zeedag. Als we…

• Molde en Andalsnes

Zondag 10 juli 2022 Ons verhaal van gisteren stopte voor het diner. Hier pakken we de draad weer even op. Bij het diner werd ons een fles wijn aangeboden (die niet in het drankenpakket zit). We mochten daarbij aangeven of we een rode, witte of rosé wijn wilden. Daarbij konden we ook aangeven of we…

• Stavanger en het Lysefjord

Zaterdag 9 juli 2022 We moeten vandaag een beetje op tijd op staan, want er staat een excursie op het programma. Als we wakker worden, legt het schip net aan in Stavanger. We krijgen een mooie plek aan de kade in hart van de oude stad, Gamle Stavanger, met zijn typische witte houten huisjes. Er…

• Zeedag op weg naar Stavanger

Vrijdag 8 juli 2022 Gisteravond, nadat we ons verslag online gezet hadden, zijn we naar de Atriumbar gegaan. Het was er zeer rustig vanwege de voorstelling in het theater en de tweede diner-zitting. We mogen weer aan de bar zitten, wat bij de laatste twee cruises die we gedaan hebben, vanwege corona niet mogelijk was.…

• Vertrek vanuit Amsterdam naar Noorwegen

Donderdag 7 juli 2022 We zijn vroeg wakker en besluiten maar op te staan zodat we alle tijd hebben om de laatste dingen te doen voordat we de trein van 8:59 uur nemen. Nog even het bed verschonen, wat stofzuigen, vaatwasser leeg halen en ook een wandeling met onze kat Lilah houden ons even bezig.…

• Cruise juli 2022: Noorwegen

Tien jaar geleden gingen we voor de eerste keer op een cruise vanuit Amsterdam naar Noorwegen. Nu dus 10 jaar later gaan we weer vanuit Amsterdam naar Noorwegen, maar met andere bestemmingen. Hieronder het schema: Dag Datum Plaats Aankomst Vertrek 1 donderdag 7 juli 2022 Amsterdam – 17:00 2 vrijdag 8 juli 2022 Cruising –…

• Onderweg naar Savona. Laatste (zee)dag

Donderdag 31 maart 2022 We hebben lekker geslapen vannacht. Als we wakker worden varen we ongeveer ter hoogte van Barcelona. Vandaag wordt onze laatste dag op zee en onze laatste dag aan boord. De reis zit er alweer bijna op. Ook aan alle goede dingen komt een einde. Voor het ontbijt gaan we weer naar…

• Laatste stop: Valencia

Woensdag 30 maart 2022 De tijd vliegt en overmorgen moeten we al weer van boord. Vandaag is de laatste stop, Valencia en dan morgen nog een dagje op zee. Bij het ontbijt hebben we vandaag een extra gast, eigenlijk verstekeling. Er vliegt een klein vogeltje door het restaurant. Pogingen die naar buiten te krijgen lukken…

• Op weg naar Valencia. Zeedag.

Dinsdag 29 maart 2022 We worden vandaag wat later wakker. Dat is op zich niet gek, aangezien de klok vannacht nu écht een uur vooruit is gegaan. We zitten weer in onze “eigen” tijdzone van Midden-Europa. Buiten is het nog wat donker, want het is een beetje heiig. We zijn laat in de nacht door…

• Klok vooruit en weer achteruit, Zeedag.

Maandag 28 maart 2022 Als we wakker worden is het volgens ons gevoel nog wel donker voor de tijd die onze klok weergeeft. Voor het slapengaan hebben we de klokken een uur naar voren gezet, weer terug op Central European Summer Time, zoals in Nederland. Volgens ons gevoel klopt er iets niet, maar na het…

• Madeira, Jeep tour naar Curral das Freiras

Zondag 27 maart 2022 Ondanks de kortere nacht (overgang naar Zomertijd) zijn we alweer voor de wekker wakker. Het regent behoorlijk, als het schip de haven van Funchal nadert. Dat belooft weinig goeds voor vandaag… Evengoed is het een mooi gezicht hoe de hoofdstad hier tegen de groene berghellingen gedrapeerd ligt. Co ziet nog hoe…

• Jeeptour Anaga Tenerife

Zaterdag 26 maart 2022 Om drie minuten over drie worden we wakker van een snel aansterkend motorachtig geluid. Al snel wordt duidelijk dat er een helikopter aan komt en boven het schip blijft hangen. Waarschijnlijk is er een medisch noodgeval en wordt er iemand van boord gehaald. De helikopter landt niet maar blijft bijna een…

• Lanzarote, nationaal park Timanfaya

Vrijdag 25 maart 2022 We hebben vannacht lekker geslapen en worden zo’n beetje wakker als het schip de haven van Arrecife nadert. Vandaag zijn we een dagje op het canarische eiland Lanzarote, waar we vanmiddag een excursie gaan doen. Vanmorgen zijn we dus nog aan boord en hebben daarom lekker de tijd om rustig te…

• Van Lissabon naar Lanzarote, zeedag.

Donderdag 24 maart 2022 Vandaag weer een dagje op zee. Mooi even de tijd om nog wat te vertellen. We lezen de diverse reacties op ons weblog en vinden het leuk om die te krijgen. Gisteren gingen we weer onder de brug Ponte de 25 Abril door. Het geluid dat je daar hoort is alsof…

• Schiereiland Setúbal met wijnproeverij

Woensdag 23 maart 2022 Het was een heerlijk rustige nacht, zo aan de kade van Lissabon. Geen golfslag, geen stadsgeluiden, dus we hebben lekker geslapen. We zijn dan ook al vóór de wekker wakker en gaan voor het ontbijt naar het buffet op dek 9. Daar komen we barvrouw Chay tegen, die straks ook van…

• Lissabon per tram

Dinsdag 22 maart 2022 We hebben het extra uurtje vannacht goed benut met slapen. Als we wakker worden ziet het er buiten op zee mooi uit. Een mix van zon en wolk. We gaan ontbijten in de Club en kunnen daarna zonder jas onze ochtendwandeling gaan doen. Vandaag kunnen we gewoon op dek 3 gaan…

• Van Barcelona naar Lissabon, Zeedag.

Maandag 21 maart 2021 Even terugkomend op het verslag van gisteren. We hadden aangegeven dat we in 47 uur ongeveer van Barcelona naar Lissabon varen, maar daarbij waren we even vergeten dat de klok nog een uurtje terug gaat vanwege de andere tijdzone van Portugal. Dan komt het dus neer op 48 uur. Dat even…